Skolebussen – det lykkedes

Efter mange telefonopkald og snakke med politikere har det endelig givet pote.

Vores skolebus kommer tilbage til afgang fra vestsiden, så vi ikke længere har mange børn der krydser hovedvejen for at komme over til skolebussens afgang.

Men vi er klar over, at ændringen selvfølgelig også betyder at de børn på østsiden nu igen skal krydse hovedvejen. Derfor vil vi holde kommunen op på beslutningen fra møde i MIN-udvalget (Miljø-, Infrastruktur- og Naturudvalget) d. 19.9.22.

// HBIF

Referat fra møde i MIN udvalget d. 19.9.2022 ang. Trafiksikkerhed i Høgild.

Resume

Der er udarbejdet forslag til gennemførelse at tiltag, der kan bidrage til at øge trafiksikkerheden og trygheden på Høgild Hovedgade i Høgild.
Det anbefales, at de foreslåede tiltag gennemføres.

Sagsfremstilling

Høgild Hovedgade er en tidligere statsvej, som blev omklassificeret til kommunevej i forbindelse med anlæggelsen af den Midtjyske Motorvej. Der er ikke foretaget nogle trafiksikkerhedsmæssige tiltag på vejen efter, at den er blevet en kommunevej med væsentlig mindre trafik.

Som det fremgår af billedet herunder, er Høgild Hovedgade udformet som en bred vej med fokus på høj fremkommelighed og med en skiltet hastighed på 70 km/t.

Efter anlæggelsen af den Midtjyske Motorvej er der ikke længere behov for en høj fremkommelighed på Høgild Hovedgade, og derfor er der mulighed for at gennemføre nogle forskellige tiltag, som vil gøre gaden mere trafiksikker og tryg for især de bløde trafikanter.
Forvaltningen har drøftet muligheden for at nedsætte den skiltede hastighed fra 70 km/t til 50 km/t (byzone) med politiet. Politiet har meddelt, at man ikke kan godkende en byzone, da vejstrækningen ikke opfylder kravene hertil, men derimod kan politiet godkende en skiltet hastighed på 60 km/t.

I forbindelse med busstoppestedet er der mulighed for at etablere en støttehelle, således at gaden kan krydses i to omgange, og hellen vil samtidig have en hastighedsdæmpende effekt.
Ovenstående tiltag vurderes at kunne medvirke til at gøre krydsningen af Høgild Hovedgade mere trafiksikker og tryg for de bløde trafikanter.

Såfremt hastigheden ønskes yderligere nedsat fra 60 km/t til 50 km/t, vil dette kræve, at der eksempelvis anlægges byporte, vejindsnævringer m.v.. En mulighed kunne også være at etablere et fodgængerfelt med blink.

Det skal bemærkes, at der i dette skoleår er registreret fem skoleelever i 0. - 3. klasse, som har bopæl i Høgild. Tre elever bor på den østlige side, og to elever på den vestlige side af Hovedgaden. Skoleeleverne skal krydse Høgild Hovedgade som en del af skolevejen mellem bopæl og skolebussen.

Skolebussen standser i den østlige side af vejen.

Økonomi

Udgiften til ændring af skiltning og opsætning af støttehelle er ca. 40.000 kr. og vil kunne finansieres indenfor vejdriftsbudgettet. Finansiering af yderligere tiltag kan indgå i prioriteringen af anlægspuljemidler afsat til trafiksikkerhedsfremmende tiltag og sikre skoleveje.

Indstilling

At den skiltede hastighed ændres til 60 km/t
At der etableres en støttehelle ved busstoppestedet
At eventuel yderligere tiltag indgår i en samlet prioritering af midler afsat på området

Beslutning

Indstillingen tiltrådt.